Skip to main content Skip to footer

Personvern og cookies

Hva vi gjør for å ivareta ditt personvern

Personopplysninger er kort fortalt opplysninger som kan kobles til deg som person. En personopplysning kan være navn, telefonnummer, adresse, men det kan også være ting som IP-adresser, et atferdsmønster, eller en vurdering/profilering gjort ut ifra et datasett. Vi vil trenge noen av dine personopplysninger for å best mulig kunne svare på din henvendelse og gi deg den rette informasjonen.

All bruk av personopplysninger regnes som en behandling. Dette kan for eksempel være innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av disse.

Fram Rådgivning er behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles i forbindelse med bruk av våre tjenester og i kundeforhold. At Fram Rådgivning er behandlingsansvarlig innebærer primært at det er vi som har ansvar og plikter vi må følge etter personvernforordningen.

Vi er opptatt av at du forstår hvordan vi håndterer data om deg, og i denne personvernerklæringen forklarer vi hvilken data vi samler inn, hvordan vi gjør det og hva vi bruker de til.

Henvendelser og kundeoppfølging

For at vi skal kunne følge opp deg som kunde må vi ha noen opplysninger for å kunne nå deg. Disse opplysningene er de de fyller inn i  kontaktskjemaet på nettsiden vår. Du velger selv om du ønsker å bli kontaktet per e-post eller telefon ved å fylle ut de respektive feltene. Dine personopplysninger vil ikke bli brukt til andre formål enn å besvare din henvendelse, og eventuelt legge deg til som kunde. Om henvendelsen din er besvart og det ikke fører til noe mer, vil vi slette din e-post etter maks 1 måned.

Om cookies (informasjonskapsler)

Når du besøker nettstedet vårt registrerer vi ulike typer informasjon om deg som bruker i en «Cookie.» En cookie er kort fortalt en liten fil som lagres lokalt i din nettleser. En cookie kan ikke utføre handlinger, kontrollere ting eller være skadelig/inneholde virus.

Hvilken informasjon registreres om deg som bruker

Når du besøker Fram Rådgivning på nett registrerer vi ulike typer informasjon om deg som bruker:

  • Din posisjon, ved bruk av en del fra din IP-adresse, posisjonsdata eller lignende
  • Din web-adferd, som hvilke sider du besøker på vært nettsted, hvor ofte og hva du gjør på de ulike sidene
  • Teknisk informasjon om din nettleser og ditt operativsystem

All informasjon blir automatisk anonymisert, og vil ikke kunne brukes av verken oss eller en tredjepart til å identifisere deg som person. Informasjonen vil heller ikke bli brukt til markedsføringsformål, kun for analytiske formål.

Hvordan vi samler og lagrer opplysninger om deg

Informasjon om deg som bruker blir fanget opp og lagret ved hjelp av cookies/informasjonskapsler og i noen tilfeller en del av din IP-adresse, som blir anonymisert og utilgjengelig for oss og tredjeparten.

All datatrafikk mellom din nettleser og våre servere er kryptert, og blir lagret med våre strenge krav til datasikkerhet. Det samme gjelder all trafikk til tredjepartene, som vil være Google Analytics og HotJar.

Formålene og hvordan vi benytter data som er samlet inn på nettstedet

Data om din web-adferd blir brukt til flere ulike formål:

Sletting av personopplysninger fra kundeforhold

Når du ikke lenger har avtaler eller forespørsler med oss vil vi fortsatt ta vare på dine personopplysninger og relevant informasjon fra kundeforholdet ditt. Denne informasjonen slettes fra systemene våre når andre lovverk som stiller krav om lagring og/eller arkivering opphører etter 10 år. Informasjon fra kundeforhold slettes ikke dersom avdekking av straffbar handling eller rettstvist pågår.

Datatilsynet opplyser om at: «Maksimumsfrist for sletting for alle opplysninger, er 10 år etter registrering. Datatilsynet kan ikke se at det foreligger hjemmelsgrunnlag for oppbevaring utover dette.»

Rett til innsyn i opplysninger

Dersom du er kunde av oss, eller har vært i kontakt med oss har du rett til innsyn i vår behandling av dine opplysninger. Det første du må gjøre er å kontakte oss, så vi kan vi hjelpe deg videre.

Innsyn i vår lagring av kundeopplysninger

Du kan bestille innsyn i hvilke opplysninger vi behandler om deg og hvilke sikkerhetstiltak vi har rundt bruken av opplysningene dine.

Mistanke om uautorisert innsyn:

Du må konferere med en av våre kundekontakter dersom du har mistanke om at det har skjedd uautorisert innsyn fra en av våre ansatte.  Kundekontakt vil bistå deg ved bestilling av en utredning. Dersom det avdekkes at din mistanke er berettiget, vil du bli underrettet om det. Du vil få informasjon om at saken blir håndtert av Fram Rådgivning, samt at den rapporteres til Datatilsynet.

Vi gir svar på alle bestillinger om innsyn så raskt som mulig og senest innen 30 dager. Noen tilfeller kan ta lang tid, hvis det skjer gir vi deg beskjed og holder deg oppdatert underveis.